IBU, .. OOH IBU

Rabu, 14 November 2012

.... IBU, .. OOH IBU ....

Bismillahir-Rahmaanir-Rahi m ... Aku lahir dari perut IBU ..
(bukan kata orang .. memang betulkan? ..)
Bila dahaga, yang susukan aku .... IBU ..

Bila lapar,yang menyuapi aku ... IBU ..
Bila sendirian,yang selalu disamping aku ... IBU ..
Kata ibu, kata pertama yang aku sebut .... IBU ..
Bila bangun tidur, yang aku cari .... IBU ..

Bila nangis, orang yang pertama datang .... IBU ..
Bila ingin bermanja, aku dekati .... IBU ..
Bila ingin bersandar, aku duduk sebelah .... IBU ..
Bila sedih, yang dapat menghiburku hanyalah ... IBU ..
Bila nakal, yang memarahi aku .... IBU

Bila merajuk, yang membjukku cuma .... IBU ..
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah ... IBU ..
Bila takut, yang menenangkan aku ... IBU ..
Bila ingin peluk, yang suka aku peluk ... IBU ..



Aku selalu teringatkan IBU ..
Bila sedih,aku mesti telepon IBU ...
Bila senang,orang pertama aku beritahu IBU ...
Bila marah,aku suka meluapkannya pada IBU ...
Bila takut, aku selalu panggil "IBUUUUUUU" ...
Bila sakit, orang paling risau adalah IBU ...

Bila aku ingin bepergian, orang paling sibuk juga IBU ....
Bila buat masalah, yang lebih dulu memarahi aku IBU ...
Bila aku ada masalah, yang paling risau IBU ...
yang masih peluk dan cium aku sampai saat ini IBU ...
yang selalu masak makanan kesukaan aku IBU ...

yang selalu menyimpan dan merapikan barang2ku IBU ...
yang selalu memuji aku IBU ...
yang selalu menasehati aku IBU ...
bila ingin menikah, orang pertama aku datangi dan minta restu IBU ...

Saat dewasa ...
Aku ada pasangan hidup sendiri ..
Bila senang, aku cari pasanganku ..
Bila sedih, aku cari ... IBU ..

Bila mendapat keberhasilan, aku ceritakan pada pasanganku ..
Bila gagal, aku cerita pada ... IBU ..

Bila bahagia, aku peluk erat ... pasanganku ..
Bila berduka, aku peluk erat ... IBU ..

Bila ingin berlibur, aku bawa ... pasanganku ..
Bila sibuk, aku antar anak ke rumah ...I BU ..

setiap saat aku telepon pasanganku ...
entah kapan, aku telepon IBU ....

selalu aku belikan hadiah untuk pasanganku ...
entah kapan aku ingin belikan untuk IBU ...

renungkanlah : ..

"kalau kau sudah selesai belajar dan bekerja, ..
masih ingatkah kau pada IBU?" ..

tidak banyak yang ibu inginkan, ..
hanya dengan menyapa ibu cukuplah ..

tapi kalau ibu sudah tiada . ..

IBUU .. RINDU IBUU .. RINDU SEKALII ..

Berapa banyak yang sanggup menyuapi ibunya ..
Berapabanyak yang sanggup mencuci muntah ibunya ..
Berapa banyak yang sanggup menggantikan alas tidur ibunya ..
Berapa banyak yang sanggup membersihkan najis ibunya ..

Berapa banyak yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya .. Dan akhir sekali berapa banyak yang mendoakan jenazah ibunya...

*****
Semoga kita dapat mengambil pengetahuan yang bermanfaat dan bernilai ibadah ..

Wabillahi Taufik Wal Hidayah, ...

Salam Terkasih ..
Dari Sahabat Untuk Sahabat ...

0 komentar:

Posting Komentar